مجله ایران موتور

اقلام ضروری موتور سیکلت

اقلام ضروری موتور سیکلت

امروزه با توجه به ترافیک سنگین و نیمه‌سنگینی که در برخی از شهرهای ایران وجود دارد موتور سیکلت یکی از بهترین گزینه‌ها برای طی کردن مسیرهای داخل شهری است. اما با توجه به خطرات زیادی که موتور سیکلت دارد باید حتماً در هنگام خرید موتور سیکلت به فکر خرید لوازم ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی باشیم. ایمنی موتور سیکلت به دو بخش تقسیم میشود:

  1. ایمنی شخص موتور سوار
  2. ایمنی و ضد سرقت کردن موتور سیکلت

ایمنی شخص موتور سوار


توجه داشته باشیم که بخش اول یعنی شخص موتور سوار بسیار مهم‌تر از بخش دوم است زیرا ضررهای جانی را به راحتی نمی‌توان جبران کرد. از انواع اقلام ضروری ایمنی شخص موتور سوار می‌توان به کلاه کاسکت، شولدر، دستکش ، گردنی موتور سیکلت، پوتین موتور سواری ، زانو بند و… اشاره کرد.

در ادامه به بررسی جزئی این موارد خواهیم پرداخت.

کلاه کاسکت

کلاه کاسکت

کلاه کاسکت یکی از ضروری‌ترین لوازمی است که یک موتور سوار حتماً باید همراه خود داشته باشد حتی اگر کلاه کاسکت ارزان و کم کیفیت باشد. مهم‌ترین قسمت بدن که در هنگام ضربه خوردن جدی‌ترین مشکلات را به وجود می‌آورد سر انسان است که در هنگام موتور سواری کاملا آسیب‌پذیر است.
کلاه کاسکت ها انواع مختلفی دارد که در مقاله انتخاب کلاه کاسکت توضیح مفصلی راجع به آنها داده‌ایم.

گردنی

گردنی یکی دیگر از اقلامی است که شاید نبستن آن زیاد مهم نباشد اما هنگامی که سر با کلاه کاسکت به جایی برخورد کند قسمت تحتانی کلاه ضربه شدیدی به استخوان ترقوه انسان وارد می‌کند که موجب شکستگی شدید می‌شود.
قیمت حدودی گردنی مناسب در زمان نگارش این مقاله از 800,000 تومان تا 5,500,000 تومان است.

شولدر یا کاپشن ضرب گیر دار

شولدر موتور سواری

از دیگر نواحی آسیب‌پذیر که بسیار مهم است نخاع و ستون فقرات است. در واقع در موتور سواری به دلیل اینکه بالا تنه کاملا آزاد است ممکن است ضربات شدید و تا خوردن بدن باعث قطع نخاع و شکستگی ستون فقرات شود. شولدر موتور سواری یا کاپشن ضربه‌گیردار در واقع لباسی برای بالا تنه است که از تکه‌های ضربه‌گیر متعدد تولید شده است که تا حد بسیار زیادی در مقابل ضربات مقاومت کند. البته شولدر موتور سواری و یا کاپشن ضربه‌گیردار آرنج و سایر نقاط بالا تنه را نیز در بر می‌گیرد.

زانو بند و آرنج بند

زانو عضوی از بدن است که اکثراً در حوادث موتور سواری به دلیل افتادن موتور روی پا و یا کش آمدن آسیب می‌بیند که هر موتور سواری ممکن است آن را تجربه کند. زانو بند ها از پلی‌اورتان و گاهی از بخش‌های فلزی تشکیل شده‌اند که بخش داخلی آن‌ها از پلی‌استر می‌باشد.

زانو بند ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از آن‌ها می‌توان زانو بند لولا دار را نام برد. مدل‌های اسکایکو (scoyco)، آلپین، کومینه (komine)، پروبایکر، و لیت (leatt) از برندهای موجود در فروشگاه اینترنتی ایران موتور است که مشتریان عزیز می‌توانند به راحتی آن‌ها را تهیه کنند.

خرید زانو بند و آرنج بند

توجه داشته باشید که آرنج بند در صورت استفاده از شولدر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

دستکش

دستکش‌های موتور سواری علاوه بر جلوگیری از ضربه می‌توانند از سرمای طاقت فرسای زمستان نیز جلوگیری کنند.

ایمنی و ضد سرقت کردن موتور سیکلت


در ادامه به بحث اقلام ضروری ایمنی و ضد سرقت بودن موتور سیکلت خواهیم پرداخت. از لوازمی که در ایمنی موتور سکیلت اهمیت دارد می‌توان به پروتکشن و یا گارد موتور سیکلت، قفل دیسک، جی‌پی‌اس موتور سکیلت، قفل تسمه‌ای، دزدگیر، هندگارد یا محافظ دسته موتور سیکلت، قفل کتی، سینی زیر یا محافظ انجین و… نام برد که در ادامه به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

انواع قفل‌ها

با توجه به افزایش بسیار زیاد سرقت موتور سیکلت در ایران یکی از مهم‌ترین اکسسوری موتور سیکلت قفل‌ها هستند. قفل‌ها انواع مختلفی از جمله قفل دیسک، قفل کتی، قفل تسمه‌ای و زنجیری دارند که در مقاله چگونه موتور خود را ضد سرقت کنیم مفصل توضیح داده شده است.

جی پی اس موتور سیکلت

بهترین نوع از لوازم ضد سرقت جی‌پی‌اس موتور سکیلت است که با ردگیری دقیق موتور سیکلت توسط اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی موبایل می‌توانید از سرقت موتور سیکلت جلوگیری کنید. برای مطالعه اطلاعات بیشتر در مورد جی‌پی‌اس نیز می‌توانید به مقاله بالا مراجعه فرمایید.

پورتکشن یا گارد موتور سیکلت

در رده دوم پروتکشن موتور سکیلت قرار دارد . برای جلوگیری از ضربات هنگام زمین خوردن موتور سیکلت از پروتکشن استفاده می‌کنند. پورتکشن‌ها از آلومینیوم 6061 تولید می‌شوند که پس از تراش‌کاری و CNC کاری با یک پیچ بلند روی چرخ و یا بغل موتور سیکلت بسته می‌شوند و باید طوری قرار گیرند که از عرض موتور سیکلت طولانی‌تر باشند و هنگام زمین خوردن موتور سیکلت ابتدا پروتکشن با زمین برخورد کند.

هندگارد یا محافظ دسته موتور سیکلت

در حوادث مختلف موتور سواری احتمال قرار گرفتن دست در معرض خطر بسیار زیاد است و با توجه به کم بودن پروتکشن‌های دستکش موتور سواری احتمال آسیب بسیار بالاست؛ بنابرین باید از هندگارد یا محافظ دسته برای جلوگیری از خطرات احتمالی استفاده کرد.
همچنین هندگارد از شکستن کتی موتور سیکلت نیز جلوگیری می‌کند.

سینی زیر یا محافظ انجین

در برخی از موتور سیکلت‌ها بخش انجین ( موتور اصلی) در پایینی‌ترین قسمت موتور سیکلت است و در معرض ضربه‌های بسیاری است. یعنی در برخی موارد در مناطق کوهستانی در اثر برخورد با سطح زمین و سنگ‌ها ممکن است باعث خرابی انجین گردد. برای جلوگیری از این آسیب از سینی زیر یا محافظ انجین که در نوع فلزی و پلیمیری است استفاده می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *