مجله ایران موتور

چگونه موتور خود را ضد سرقت کنیم؟

در مبحث ایمنی و به دور بودن موتور سیکلت از سرقت راه‌های مختلفی وجود دارد که بستگی به شرایط و محیط پارک موتور سیکلت دارد. در این مقاله به راه‌های مختلف جلوگیری از سرقت موتور سیکلت خواهیم پرداخت.

برای جلوگیری از سرقت موتور سیکلت لوازم ایمنی زیادی تولید شده که مهم‌ترین آنها قفل دیسک و تسمه‌ای، جی‌پی‌اس، دزدگیر و غیره است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که هیچ کدام از این لوازم به طور صد در صد از دزدی جلوگیری نمی‌کند و فقط جهت زمان‌بر بودن سرقت است!؟

در ادامه به معرفی انواع این لوازم و بیان دلیل عدم ایمنی صد در صدی آنها خواهیم پرداخت.

 

قفل دیسک

قفل دیسک

 

می‌توان گفت ساده‌ترین نوع قفل، قفل دیسک است. چرا که بسیار سبک است و استفاده آسانی دارد. همچنین جای بسیار کمی را می‌گیرد. قفل دیسک‌ها از یک بدنه، یک مغزی و پین تشکیل شده‌اند که بسته به نوع دیسک می‌توانند از دو نوع پین کلفت و پین نازک باشند.

دو اصل مهم در قفل دیسک‌ها آلیاژ بدنه و نوع مغزی آنهاست. که در بسیاری موارد گفته می‌شود که جنس بدنه آنها استیل ضد برش و ضد اسید است که این از واقعیت به دور است! چرا که با توجه به قیمت بالای استیل نمی‌توان انتظار داشت قفل دیسک با قیمت نسبتا پایین از جنس استیل باشد. اما می‌توان قفل دیسکی انتخاب کرد که آلیاژی قوی‌تر از بقیه قفل دیسک‌ها داشته باشد. بزرگ‌ترین ضعف قفل دیسک‌ها این مورد می‌تواند باشد که با توجه به مکان مورد نظر شاید به راحتی بتوان موتور سیکلت را با یک ماشین حمل بار به راحتی جابه‌جا کرد و مورد سرقت واقع شود. اما اگر در محیطی شلوغ مانند بازار تهران به سر می‌برید نه به راحتی می‌توان آنرا برید یا شکست، نه می‌توان با حمل کردن سرقت انجام گیرد.

پس قفل دیسک مناسب محیط‌های شلوغ و پر جمعیت است.

نوع دیگر قفل دیسک قفل‌های آژیردار است که همزمان به عنوان قفل و دزدگیر عمل می‌کند و با ایجاد صدای بلند موجب فراری دادن سارق میشود. این نوع قفل دیسک ها با اعمال کوچک‌ترین ضربه‌ای صدای بلندی تولید می‌کنند که حتی در محیط‌های خلوت می‌توان استفاده کرد. البته باید گفت که قفل دیسک‌های آژیردار دو حالت دارند که در صورت عدم استفاده می‌توان در حالتی قرار داد که با ضربه تولید صدا نکنند و این نکته بسیار مهم است.

قفل تسمه‌ای یا زنجیری

دومین قفل مورد اطمینان قفل‌های تسمه‌ای یا زجیری است که مدل‌های مختلفی در بازار موجود است. این قفل‌ها از دو بخش مهم تسمه یا زنجیر و قفل تشکیل شده است. در این نوع قفل‌ها هم مسئله ضد برش و ضد اسید بودن مطرح است که به نظر این نوع قفل‌ها می‌تواند خاصیت ضد برشی داشته باشد زیرا که وزن سبک تری نسبت به قفل دیسک دارد و می‌توان در آن از مقداری استیل استفاده کرد. همچنین مزّیت این نوع قفل‌ها این است که هم می‌توان به یک وسیله خارجی مانند میله یا تنه درخت قفل کرد و هم می‌توان خود موتور را قفل کرد. پس مسئله سرقت با ماشین‌های حمل بار حل می‌شود. اما ضعف این نوع قفل‌ها این است که به دلیل بزرگی و در دسترس بودن برش آنها آسان‌تر از قفل دیسک به نظر می‌رسد. پس بهترین گزینه استفاده همزمان از قفل دیسک و قفل تسمه‌ای است.

فقل کتی

قفل کتی وسیله است که به کتی موتور سیکلت بسته‌ می‌شود و می‌تواند از سرقت موتور جلوگیری کند. اما همچنان ضعف سرقت با ماشین حمل بار وجود دارد و به راحتی می‌توان آنرا حمل کرد. پس حتما باید در محیط‌های شلوغ و پر جمعیت از آن استفاده کرد.

جی‌پی‌اس

نوع بعدی و بهترین نوع لوازم ضد سرقت GPS ها میباشد که با توجه به اندازه کوچک آنها می‌تواند گزینه مناسبی برای جلوگیری از سرقت و یا ردیابی موتور سیکلت باشد. نکته مهم در این نوع لوازم ضد سرقت این است که در برخی از این GPS ها با قطع سیم اتصال آنها به باتری موتور سیکلت خاموش شده و دیگر کارکردی نخواهد داشت و یک ضعف بزرگ محسوب میگردد. اما در نوع جدید این GPS ها با تعبیه کردن یک باتری در آن پس از قطع سیم اتصال تا ۷۲ ساعت GPS همچنان فعال است و می‌توان موتور سیکلت را ردیابی کرد.

از قابلیت‌های GPS ها می‌توان به خاموش کردن موتور سیکلت توسط تلفن همراه اشاره کرد که هنگام سرقت و در صورت متوجه شدن می‌توان موتور سیکلت را خاموش کرد و در صورت نزدیک بودن میتوان از سرقت جلوگیری کرد.

دزدگیر

دزدگیرها به وفور در بازار موجود هستند و انواع مختلفی دارند که با ایجاد صدای بلند از سرقت جلوگیری می‌کند.

جمع بندی


با توجه به تجربه سال‌های اخیر باید گفت اگر در مکان‌های شلوغ به سر می‌برید و مکان امنی برای موتور سیکلت خود دارید استفاده از قفل دیسک یا قفل تسمه‌ای بسیار مناسب می‌باشد. اما اگر در جای خلوتی به سر می‌برید استفاده همزمان از قفل تسمه‌ای و GPS مناسب است.

باید گفت بهترین نوع این لوازم GPS است که با نصب آن روی موتور سیکلت می‌توان درصد سرقت را به طور چشم‌گیری کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *