مجله ایران موتور

مقایسه 10 مدل کلاه‌ ریسی فک متحرک

کلاه فک متحرک کلاهی برای چهار فصل

کلاه های فک متحرک کلاه های چهار فصلی هستند که با توجه به متحرک بودن فک میتوان در تابستان و زمستان از آن استفاده کرد. اما هر کلاه فک متحرک خصوصیات خاص و ویژگی‌هایی دارد که سعی می‌کنیم در متن زیر انواع کلاه‌های فک متحرک را مقایسه کنیم و به توضیح ویژگی‌های هر یک از آنها بپردازیم.
در ایران کلاه‌های فک متحرک بسیاری وجود دارد که از حدود قیمت دو میلیون تا پنجاه میلیون تومان متغیر است.

اکثر کلاه‌های فک متحرک از پلیمر نشکن ABS یا همان آکریلونیتریل بوتادین استایرن است که این ماده با توجه به ساختار زنجیره‌ای خاص استحکام بسیار بالایی مقابل ضربه نشان می‌دهد. البته در هر کلاهی مقدار یا خلوص این ماده متفاوت است و در برخی کلاه‌ها از فایبرگلس استفاده شده است.

استانداردهای کلاه کاسکت

نکته‌ای که در کلاه‌های فک متحرک یا هر کلاه دیگری مهم است دارا بودن استانداردهای جهانی است. استانداردهایی نظیر DOT یا ECE که به مختصر شرح می‌دهیم.

استاندارد DOT مخفف Department of Transportation است که نشانگر سازمان جهانی حمل و نقل است و اشاره به این دارد که کلاه کاسکت مربوطه تست‌های مربوط به این سازمان را گذرانده و از جهت ایمنی کلاه مناسبی است. توجه داشته باشید که استاندارد جهانی بر روی کلاه کاسکت هک میشود و در صورت برچسب بودن تقلبی است. طی این استاندارد کلاه تحت تنش و کرنش ها و فشارهای خاصی قرار میگیرد تا تمامی ضربات احتمالی را روی کلاه تست کنند.

استانداردهای دیگری نظیر ECE و… وجود دارد که مهم‌ترین آنها استاندارد DOT است که باید حتما کلاه مورد نظر آن را داشته باشد.
ویژگی مهم بعدی کلاه کاسکت رابط های مربوط به فک است که از دو نوع فلزی و پلاستیکی تشکیل شده است که با توجه به سرعت موتور سواری شخص باید تعیین کرد که کدام کلاه مناسب است.

به طور کلی در سرعت های بسیار بالا ( بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت) استفاده از کلاه های فک متحرک خوب نیست چرا که فک از روابط نسبتا ریز تشکیل شده که در سرعت بالا احتمال شکستن آنها وجود دارد. در این مواقع کلاه های فک ثابت مناسب‌تر هستند.

نکات دیگر

ویژگی بعدی قابل شست و شو بودن کلاه است که به دلیل بسته بودن محیط کلاه کاسکت رطوبت و تعریق بسیار بالایی وجود دارد که محیط مناسب برای رشد باکتری و قارچ است که باید کلاه حتما قابل شست و شو باشد تا از این مورد جلوگیری شود.

ویژگی‌های دیگری نظیر عینک ضامن‌دار یا بدون ضامن، طلق یا ویزور ضد خش و…. وجود دارد که هر کدام به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
نکته مهم در تهیه کلاه کاسکت لوازم جانبی آن است.

در بسیاری از موارد مشتریانی که رجوع می‌کنند شخص با قیمت بسیار بالایی کلاه کاسکت تهیه می‌کند و در نهایت با شکستن ویزور کلاه و نبود ویزور در بازار عملا کلاه بلا استفاده شده است که به ضرر خریدار است. از این جهت حتما به این مورد توجه داشته باشید.

مقایسه ویژگی‌های 10 مدل کلاه کاسکت فک متحرک

مقایسه برندهای کلاه کاسکت فک متحرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *