کلاه کاسکت

نصب اگزوز قهرمانی یکی از اولین و جذابترین تغییراتی است که علاقهمندان به موتورسواری انجام میدهند. اگزوز مناسب میتواند علاوه بر صدای اسپرت و هیجانانگیز، راندمان احتراق، شتابگیری و حتی مصرف سوخت را هم تحت تأثیر قرار دهد. اما انتخاب اگزوز بدون توجه به نوع موتور و تعداد سیلندر، گاهی نتیجه معکوس میدهد. بنابراین باید بدانیم برای هر نوع موتورسیکلت چه اگزوزی بهترین عملکرد را دارد.
موتور سیکلتها بر اساس تعداد سیلندر و حجم موتور (CC) شرایط متفاوتی در تخلیه گاز دارند. اگزوزها علاوه بر تخلیه دود، نقش مهمی در مدیریت فشار برگشتی (Back Pressure) ایفا میکنند. اگر فشار برگشتی بیش از حد کم یا زیاد شود:
پس انتخاب درست اگزوز = حفظ تعادل بین صدا، راندمان و عمر موتور.
موتورهای تک سیلندر بیشترین استفاده شهری را دارند (مانند پالس، آپاچی، هوندا ۱۲۵ و …). این موتورها ضربان خروجی شدیدتری دارند و اگر اگزوز بیش از حد آزاد باشد، در شتاب ابتدایی افت قدرت پیدا میکنند.
بهترین انتخاب: اگزوز قهرمانی سایلنسردار
مزایا:
نکته: اگر دنبال صدای خیلی بلند هستید، میتوانید «سایلنسر قابل جداسازی» انتخاب کنید.
موتورهای دو سیلندر معمولاً بین موتورسواران حرفهایتر محبوباند (مانند ER-6n یا هوندا CB500). این موتورها به دلیل هماهنگی در کارکرد سیلندرها، صدایی بمتر و موزونتر تولید میکنند.
بهترین انتخاب: اگزوز نیمهسایلنسر یا دارای DB-Killer قابل تنظیم
مزایا:
نکته: بهتر است از برندهای معتبر استفاده شود تا صدا مصنوعی و ناهماهنگ نشود.
موتورهای چهار سیلندر (مانند CBR600RR، R6 یا GSX-R1000) قلب دنیای ریسینگ هستند. این موتورها در دور بالا بیشترین بازده را دارند و صدای ریسینگ آنها بسیار گوشنواز است.
بهترین انتخاب: اگزوز کاملاً آزاد (Straight Pipe) یا Full Racing System
مزایا:
نکته: برای استفاده شهری شاید صدای آن بیش از حد بلند باشد، پس بهتر است از DB-Killer یا سایلنسر موقت استفاده شود.
طبق قوانین در ایران استفاده از اگزوزی که صدای بیش از حد مجاز (۷۵ تا ۸۰ دسیبل بسته به حجم موتور) تولید کند ممنوع است و پلیس میتواند جریمه نقدی، توقیف وسیله یا جمعآوری اگزوز را اعمال کند.
نوع موتور | بهترین نوع اگزوز | صدای خروجی | عملکرد در شتاب | مناسب برای |
---|---|---|---|---|
تک سیلندر | قهرمانی سایلنسردار | اسپرت اما کنترلشده | حفظ قدرت دور پایین، افزایش کم در دور بالا | استفاده شهری و روزمره |
دو سیلندر | نیمهسایلنسر یا DB-Killer قابل تنظیم | بمتر و پرحجمتر | بهبود محسوس شتاب در دور بالا | شهری + اسپرت |
چهار سیلندر | آزاد (Straight Pipe) یا Full System | بسیار ریسینگ، پرقدرت و موزون | بیشترین افزایش توان در دور بالا | پیست، اسپرت حرفهای |
اگر موتورتان تک سیلندر است، دنبال صدای کنترلشده با اگزوز سایلنسردار باشید. برای دو سیلندر بهترین گزینه نیمهسایلنسر با قابلیت تنظیم صداست. و اگر موتور چهار سیلندر دارید، اگزوز آزاد فول سیستم ریسینگ بیشترین لذت و قدرت را به شما میدهد.
هنوز حساب کاربری ندارید؟
ایجاد حساب کاربری